formulace pojmů a zákonitostí, příklady a úlohy k řešení, umožňuje samostatné pochopení učiva, jeho procvičení, upevnění a v neposlední řadě motivuje žáka ke studiu a vytvoření pozitivního vztahu ke zvolenému oboru. Obsah výuky jednotlivých odborných předmětů instalatérů Podolí je podrobně zpracován v učebnicích, které určují obsah a rozsah učiva, postup výkladu a do značné míry i metodiku práce ve výuce. Pro učitele odborných předmětů je učebnice konkrétní učební pomůckou, je mu návodem při výběru učiva a při stanovení metodického instalatéři Podolí postupu ve výuce. Práce s učebnicí v odborných předmětech, jako jedna z vyučovacích metod je důležitým požadavkem výchovně vzdělávací činnosti učitele i žáka. V průběhu výuky, zvláště pak po skončení výkladu, upozorní učitel na souvislosti s textem v učebnici a zdůrazní hlavní myšlenky, které tvoří jádro výkladu. Tím učí žáky pracovat s učebnicí. Následující seznam může Kavčí Hory posloužit vyučujícím jako vodítko pro využívání odborných učebnic. Předmět Učebnice Autor Rok vydání Instalace vody a kanalizace Instalace vody a kanalizace I. pro ročník Miroslava Trnková Instalace vody a kanalizace Instalace vody a kanalizace II. pro ročník Miroslav Adámek, Aleš Jurečka Instalace vody a kanalizace Instalace vody a kanalizace III. pro ročník Miroslav Adámek, Aleš Jurečka Vytápění Vytápění pro a ročník Stanislav Tajbr Vytápění Vytápění pro ročník Jaroslav Dufka Plynárenství Instalace plynovodů P pro a ročník Dvorce
Rudolf Novák Technická dokumentace Výkresy Zdravotních instalací pro až ročník J. Racek, V. Novák, J. Antuška Tab. Učebnice odborných instalatéři Podolí předmětů Obr. Učebnice odborných předmětů. Návrh na využití didaktické techniky ve vyučovací hodině Návrh obsahuje doporučení k Podolí instalatérech využívání didaktické techniky v jednotlivých etapách vyučovací hodiny. Základní typ vyučovací hodiny Přípravná část Kontrola úrovně přípravy žáků na vyučování a S využitím magnetické tabule, na kterou je možno připravit materiály se zadanými úkoly. Žáci mohou řešit samostatně i skupinově například přiřazovat ke schématům správné odpovědi. b S využitím zpětného projektoru, kde na průhlednou fólii připravíme úkol pro vyřešení. Žáci mohou barevně doplnit neúplný projekt, schéma, postup. Expoziční část Cílem je osvojení nového učiva. S cílem musí učitel žáky seznámit a vhodně je motivovat. V této fázi lze uplatnit různé způsoby názorného Pankrác vyučování s použitím didaktické techniky a přitom uplatnit problémovou metodu výuky. a Tabule je důležitým vybavením pro rychlou ilustraci problému. Na magnetickou tabuli lze upevnit předem připravené transparenty. b Na epiprojektoru, případně při použití vizualizéru, se může zobrazit třeba technologické zařízení z učebnice. c Počítač slouží žákům především ke zpracování samostatných prací. Ve cvičení s dětmi nejblíže Prahy 4 Podolí