odborném výcviku. Vyučovací metody patří do nemateriálních didaktických prostředků. Vyučovací metoda je specifickým druhem činnosti mistra odborného výchovy při vyučování, kdy vhodným pedagogickým působením řídí učení žáků a vede je k dosažení stanovených cílů. Bez správně volené, promyšlené a dokonale zvládnuté metody nemůže učitel o.v. splnit cíl vyučování. Metodami odborného výcviku instalatérství Troju tedy rozumíme systém cílevědomého jednání učitele o.v.,který organizuje způsoby poznávací a praktické činnosti žáků. Metody Podbaba užívané v odborném výcviku. práce s technickou a účetní dokumentací V odborném výcviku používáme takovou technickou a účetní dokumentaci, která je obvyklá v provozních podmínkách, pro které se žáci připravují, a kterou budou po vyučení při práci používat. Do technické dokumentace patří výkresy, schémata, grafy, dílenské tabulky, normy a technologické výrobní nebo pracovní postupy. Práce s technickou a účetní dokumentací v odborném výcviku vyžaduje, aby si žáci nejprve osvojili základní vědomosti v příslušných odborných předmětech. Při použití této metody využívá učitel o.v. pro řízení žáků nejprve jednoduché výkresy a postupy doplněné Troji instalatérů jednoznačným výkladem algoritmu postupu. U žádné práce žáka technického oboru by hned od začátku neměl nikdy chybět výkres nebo alespoň jednoduchý náčrt, podle kterého bude pracovat. V průběhu výuky, zejména při souborných pracích vedeme žáky k samostatnému Baba
zhotovení výkresů, schémat a pracovních postupů. Součástí metody práce s technickou a účetní dokumentací, je i samostatné vypracování základní technické dokumentace a vedení účetní evidence potřebné především pro soukromé podnikání. instruktáž V odborném výcviku je Vychovatelna to nejčastěji používaná kombinovaná vyučovací metoda při výuce senzomotorických dovedností. Je základní prostředek učitele odborného výcviku, při které používá z hlediska zdroje poznání metody slovní, metody pozorování a metody pracovní. Při instruktáži dochází k předávání obsahu učiva žákům a současně k počátečnímu osvojování učiva. Měla by být obsahově přiměřená vyspělosti žáků a časově maximálně minut, aby ji mohli bez větší únavy účinně sledovat. Úvodní instruktáž Zařazuje se na začátek nového tématického instalatéři Troja celku nebo na začátek učebního dne, ve kterém bude probíráno nové učivo. Úvodní instruktáž zahajuje učitel o.v. stanovením cíle tématického celku nebo vyučovacího dne a vhodně motivuje žáky. Před instruktáží k náročnému tématickému celku lze používat i exkurze Vltavská do provozu, instruktážního videofilmu. V počátku úvodní instruktáže učitel o.v. ověří základní teoretické znalosti tématu. Poté následuje předvedení nové pracovní činnosti. Podle toho jek názorně, přesvědčivě a přesně učitel o.v. ukáže práci, kterou se má