činnost probíhá v představách žáka a navazuje na reálnou pracovní činnost. Žák si tedy představuje činnost, kterou fyzicky prováděl. Šárka Metody Simulace Simulační metody v odborném výcviku jsou takové metody osvojování senzomotorických dovedností, při kterých jsou některé prvky technologického nebo pracovního procesu nahrazeny prvky, které imitují skutečné pracovní prostředí, předmět, pracovní prostředek nebo jeho část. Pro nácvik nových dovedností se využívají speciální technické prostředky, např. simulátory, trenažéry či cvičná pracoviště. Výsledkem pracovní činnosti žáků není užitná hodnota a nevzniká výrobek, není uskutečněna služba. Cvičná pracoviště se používají jako náhrada v případě, kdy reálné pracovní podmínky zvyšují riziko úrazu nebo ohrožují zdraví žáků. Simulační předměty a zařízení se používají k montáži a demontáži, na nácvik oprav a jejich seřizování. Metody řešení problému Vyučování Hanspaulka založené na řešení problémových úloh je řazeno mezi nejvýznamnější aktivizující metody. Kromě vlastního aktivního zapojení žáka je také vysoce ceněna právě možnost, osvojit si způsoby jak neznámé úkoly a situace vlastně řešit. Jádro metody řešení problému instalatéři Dejvice spočívá především v dovednosti formulovat problémovou otázku a naučit se ji řešit. Žák je směřován ke konstruktivnímu řešení praktické obtíže, jejímu překonání a získání nových poznatků a zkušeností. Na učitele jsou ale samozřejmě také kladeny určité instalatérovi Dejvic
nároky, jelikož tento problém definuje. Učitel musí zvolit přiměřenou náročnost, odpovídající vědomostem žáků, problém musí být provázán s konkrétní vyučovací situací a v neposlední řadě by měl být problém svým způsobem atraktivní, aby žáky motivoval k hledání řešení. Metoda řešení problému je tedy charakteristická tím, že žákům nejsou sdělovány naporcované poznatky, které si žák musí zapamatovat. Díky aktivní, samostatné a tvůrčí činnosti žáka je žák veden k samostatnosti, k vlastnímu uvažování, pozorování, experimentování, měření a výpočtům. Přestože je toto osvojování vědomostí pracnější a pomalejší než klasické způsoby, Mydlářka představuje pro samotného žáka daleko větší přínos. V kostce nastíním ještě členění řešení problému do několika fází a Zjištění problému b Orientace v problému c Hledání jádra problému d Stanovení hypotéz e Ověřování hypotéz f Vyslovení závěru, instalatéra Dejvice vyřešení problému Tato vyučovací metoda by měla v repertoáru každého učitele praktického vyučování v oboru instalatér topenář najít