uložit několik přednášek, na externím harddisku velikosti notýsku formátu A můžeme mít uloženu celou encyklopedii, soubor instruktážních filmů a různé další materiály. Dnes se již vyrábí dokonce dataprojektory o velikosti mobilního telefonu, které jsou instalatérovi Barrandovem schopny promítnout v obstojné kvalitě obraz o úhlopříčce m při provozu z akumulátoru a pokrok jde dopředu opravdu mílovými kroky. Výukové stroje a systémy V dřívějších letech byly u nás taktéž vyvinuty a používány různé vyučovací stroje pro programové Barrandov vyučování a rychlé přezkušování žáků. Patří mezi ně např. Examinátor KE, který sloužil jak k individuelnímu, tak ke kolektivnímu opakování učiva. Program byl na malých lístcích formátu A a nasazoval se na vodící kolíky horní desky přístroje. Žák odpovídal pomocí tužky s kovovým hrotem. Stroj signalizoval správnost či chybnost odpovědi a počítal chyby. Byl napájen plochou baterií. Na kontrolní a instalatéři Barrandov řídící pult KE bylo možno napojit až těchto examinátorů a tato soustava sloužila jako kolektivní vyučovací stroj nebo examinátor. Na pultě byly ve tvaru zasedacího pořádku uspořádány signalizátory správnosti odpovědí žáků. Pult sloužil zároveň jako zdroj napětí pro připojené examinátory KE a pro ovládání dalších přístrojů, např. diaprojektoru a magnetofonu. Na podobném principu pracoval vyučovací stroj AUKOR, mezi další vyučovací stroje patřily např. stroje ZUZA, ERX REPEX, K, UNITUTOR, PREMIANT apod. Některé stroje byly Zlíchov
jednoduché, jiné pracovaly automaticky, byly řízeny magnetofonem apod. Existovala také spousta amatérsky vyrobených zařízení, jedno z nich bylo využíváno kdysi také na našem učilišti, já sám jsem se setkal při své práci s examinátory KE a se zařízením PREMIANT. V dnešní Klukovice době tato průkopnická zařízení nahradila výpočetní technika o které se nám v době sálových počítačů ani nesnilo. Na závěr bych se ještě zmínil o různých trenažérech, které se používaly např. v autoškolách pro výuku řízení motorových vozidel, leteckých a vojenských trenažérech a jiných podobných zařízeních, které jsou dnes také často využívány ve spojení s výpočetní technikou. Je Barrandova instalatérům nutno upozornit na to, že by výuka za pomoci moderní didaktické techniky měla být vhodně kombinována s klasickou formou výuky a měla by být Dvorce spíše jejím zpestřením a doplňkem, jednotlivé metody by se měly vhodně střídat, protože např. výše uvedený strojový způsob výuky je velmi náročný na soustředění a na pozornost žáků. Použití didaktické techniky by mělo být účelné a vyvážené, aby bylo co nejlépe plavou s dítětem na Praze 5 Barrandově