uvádím. Vyučovací metody Vyučovací metody představují soubor vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáků. Tyto činnosti instalatéra Stodůlkách mají dle J. Maňáka jednak charakter pozorovatelných, tedy vnějších činností a zároveň povahu nepozorovatelných činností, tedy vnitřních. Pozorovatelné činnosti slouží především k popisu výukových metod. Díky vlastnímu pozorování jsme schopni si tyto metody Praha 13 lépe osvojit a můžeme je prakticky využívat. Abychom toho byli schopni, potřebujeme primárně pochopit jejich účel a princip, tj. zapojujeme vnitřní aktivitu učitele. Stejně tak vnější stránka učebních aktivit má své jádro v jejich vnitřní činnosti. V celkovém kontextu můžeme vyučovací metodu definovat jako vzájemně propojený soubor vyučovacích aktivit učitele a učebních činností žáků. Klasifikace výukových metod je z mého pohledu velice různorodá, této problematice se do hloubky věnovalo několik autorů, např. Kalhous a Obst, Maňák a Švec, Vališová aj. Pro potřeby praktického vyučování se podrobněji zaměřím na dělení vyučovacích metod L. Mojžíška I přes časový Lužiny odstup je považuji za velice přehledné. Výukové metody můžeme členit do čtyř hlavních proudů, viz obrázek č. Obr. Výukové metody Motivační metody slouží k navození zájmu o studium. Jako úvodní metoda poslouží motivační rozhovor či motivační vyprávění, taktéž Stodůlkám instalatérů je vhodná motivační demonstrace za pomocí multimediální techniky. Průběžné motivační metody jsou charakteristické častou aktualizací
obsahu, ale také pochvalami a motivačními výzvami. Mojžíšek konstatuje nepoužívání motivačních metod, jejich absenci a celkově chudou motivaci. Žáci neví proč se učí, případně se učí pouze pro známky. Sám mám zkušenost, že kromě úvodní motivace k předmětu, má Luka především konkrétně adresovaná, konstruktivní pochvala potenciál jednoho z nejvýraznějších motivátorů, který zapůsobí i na jinak instalatéři Stodůlky demotivovaného žáka. Přehled motivačních metod, viz obrázek č. Obr. Schéma motivačních metody Expoziční metody představují způsob jak instalatérem Stodůlky učivo žákům podat a v pedagogické literatuře jsou popsány nejdetailněji. Sem řadíme metody, jejichž cílem je předat komplexní poznatky, které umožňují přímý přenos z učitele na žáka. Zařazujeme sem i metody zprostředkovaného přenosu a metody heuristické, viz obrázek Butovice č. a následující dělení Obr. Schéma expozičních metod V rámci pedagogického působení v praktickém vyučování naleznou své uplatnění především tyto konkrétní metody Vysvětlování, popis monologické metody, které popisují děje, události a předměty. Používáme typická fakta, jejich přemíra však působí rušivě. Žák by se měl naučit rozlišovat podstatná a nepodstatná fakta, protože pouhý popis bez demonstrace je velice náročný. Doporučuje se spojit tuto metodu s demonstrací. Vysvětlování jako monologická metoda klade vysoké požadavky na samotného učitele a jednoznačně se promítá do úspěšnosti žáků při osvojování jejich vědomostí a dovedností. Nezbytné je stodůlkovská pražská soukromé školce