přečerpávat vodu ze spodní nádržky do horní a zpátky do spodní ji vypouštět ventilem. Přičemž snímače vodní hladiny hlídají maximální a minimální hladinu vody v obou nádržích a žákem realizované zapojení pak podle signálů ze snímačů zapíná a vypíná Butovice čerpadlo a reguluje hladinu vody dle našich požadavků. Žák může velice názorně sledovat, jak na sebe navazují jednotlivé operace, navíc si v této fázi vlastně hraje a má radost z jím realizovaného fungujícího zařízení, což jej kladně motivuje pro další práci. Je to důležitá poznávací aktivita žáků, která je však doprovázena emocemi. Čtenář si zřejmě vzpomene, že když se něčemu učil se zájmem nebo když se mu řešení určitého problému podařilo objevit, šlo mu toto učení lépe. J. Maňák, V. Švec, s Dále je nutné postupně instalatérství Butovicím rozvíjet samostatné myšlení a tvořivost žáků zadáváním samostatných prací dle zadaných požadavků. Žák například dostane vypracovat instalatéry Butovicích zadání, v němž má za úkol navrhnout elektrické zapojení jednoduchého nebo složitějšího zařízení, které musí splňovat předepsané požadavky, popř. provede různé výpočty, vypracuje rozpisku materiálu, navrhne rozvaděč pro takovéto zařízení apod. Toto navržené zapojení si pak má žák možnost zapojit a vyzkoušet buď na dříve uvedeném cvičném panelu nebo i ne skutečném stroji, pokud se jednalo o návrh pro konkrétní zařízení ze strojního parku našeho učiliště, u kterého se uvažuje rekonstrukce elektrického zařízení. Za Hůrka
nejefektivnější a nejpropracovanější heuristickou výukovou strategii je považována metoda řešení problémů, problémová výuka, která představuje myšlenkovou variantu učení pokusem a omylem, při níž se subjekt učí ze svých úspěchů, ale také z chyb a nezdarů. Ústřední kategorií této výukové metody je problém, jehož vymezení a pojetí určuje též jeho metodické ztvárnění. J. Maňák, V. instalatéři Butovice Švec, s Mezi další pomůcky, tentokrát na pracovišti navijárna, patří například cvičné statory a kotvičky elektromotorů, do kterých žáci cvičně vkládají vinutí, na což se používají dráty vymontované ze starých transformátorů a různých vyřazených zařízení. Pro Nové Butovice nácvik měření používáme trenažéry, např. pro měření napětí a proudů různé zdroje, pro měření odporů proměnné odpory atd. Aby si žáci mohli zkusit také základní měření na kabelech a motorech tj. měření izolačního stavu, celistvosti vinutí u motorů, celistvosti žil u kabelů a podobně, používáme takovýchto trenažérů Mistr má před sebou na stole panel, z něhož vedou dva kabely s oholenými konci a