se seznamují a to buď přímo, nebo zprostředkovaně, tj. pomocí multimédií a podobně. Tento postup musí být ale bezpodmínečně spojen se Luka zpětnou vazbou, tj. s kontrolou správnosti vnímání žáka. Čím více smyslů při vnímání zapojíme zrak, sluch, hmat, tím více představy Blatiny o objektu prohlubujeme. Demonstrační metoda má i formativní vliv žák se totiž učí cíleně používat objekty, organizovat své vnímání a přibližovat se tak k vědeckému charakteru poznávání. Demonstrovat můžeme buď přímou zkušenost strojní zařízení ve školní dílně, technické pohyby nebo objekty, zvláště pro didaktické účely upravené trojrozměrné pomůcky, modely, součástky, videa, grafy, schémata, atd. Taktéž exkurzi můžeme řadit k demonstračním metodám, protože ve své podstatě má právě demonstrace objektů nejdůležitější Třebonicích instalatérům funkci. Manipulační metody představují přechod mezi metodami demonstračními a metodami pracovními. Učitel podněcuje žáka k rozebírání a skládání technických pomůcek či zařízení. Cílem je poznat a pochopit principy konstrukce, jejich funkci a zapojování. Tato metoda má instalatéři Třebonice nezměrný význam právě v technických předmětech, jelikož rozvíjí jak technické myšlení, tak napomáhá v samostatném používání osvojených vědomostí v praxi. Pracovní metody charakterizují práci jako metodu výchovnou, ale i metodu vzdělávací a své kořeny mají již v druhé polovině století, kdy se staly důležitým prostředkem výchovy budoucích řemeslníků. Práce samozřejmě není pouze metodou, ale ve
svém důsledku i konečným cílem výchovy. Pracovní činnost je typická svým sociálním rozměrem, jelikož pracující žák se stává součástí pracovního kolektivu s nejrozmanitějšími pracovními vztahy. Pracovní činnost může mít charakter školní práce př. v dílně školy nebo produktivní charakter prostředí reálné firmy. K typické pracovní metodě řadíme tzv. dílenskou práci. Tato metoda je charakterizovaná prací s materiály dřevo, kov, elektrotechnický materiál, prací s nástroji, stroji, měřícími pomůckami atd. Žák je poučen nejen o vlastnostech těchto objektů, ale také o pracovních postupech, technologických dovednostech a pracovních návycích. Problémové