učiva a jeho opakováním. Dle Nakonečného je rychlost a úplnost pamětního vybavování určována celou řadou faktorů, například vlivem kontextu učení na vybavování. Výrazný a často podceňovaný bývá vliv emocionálního kontextu na vybavování, což znamená, že si lépe zapamatujeme pestré učivo, ke kterému si vytváříme určitý osobní vztah. Efektivita vybavování úmyslně zapamatovávaného je tím Lahovičky větší, čím více jsou položky zapamatovávaného propracovanější jako učitelé bychom tedy měli používat vhodné asociace, příklady, znázornění. Efektivitu rovněž zvýšíme tím, že zapamatovávané používáme v praxi a obecně se nacházíme v dobré duševní pohodě. Základní podmínkou je ovšem systematické ukládání informací v paměti, na základě myšlenkového procesu. Nesmíme zapomenout, že instalatérem Velkou Chuchli zapomínání je taktéž přirozená součást paměti, co člověk nepotřebuje a co není opakováno, tak to se zapomíná. Podle křivky Barrandov zapomínání H. Ebbinghause zapomeneme právě naučené již do několika málo hodin. V rámci používání metod opakování a procvičování vědomostí se používají metody otázek a odpovědí, metody opakování pomocí učebnice, souvislý ústní projev, metoda memorování nazpaměť jedná se o učivo, které nelze spojit s hlubším porozuměním, např. násobilka. V praxi jsou používány například kompoziční úkoly, diktáty, kresba a mnohé další metody. Opakování a procvičování dovedností umožňuje následně použít získané vědomosti v Velkou Chuchlí instalatérům
procesu myšlení, organizovat si svou činnost a realizovat jednotlivé úkony. J. Čáp navrhuje označit slovem dovednost složitější výsledky nácviku činnosti, které se vyznačují plasticitou, přizpůsobivostí měnícím se situacím s podstatnou úlohou uvědomělé kontroly. Hlavní Praha 16 metodu představuje dovednostní nácvik, či trénink. Jedná se o úmyslné a plánovité opakování výkonu, který má být zvládnut. Principy nácviku a tréninku jsou shodné s principy procvičování a opakování vědomostí, pokud nějaký výkon provádíme opětovně a po jistou dobu, tak se výkon zdokonaluje, provádíme jej rychleji, s menším výdajem energie a s menším stupněm únavy. Průběh učení senzomotorických dovedností se dá vyjádřit stejně jako průběh učení se teoretickým vědomostem a to křivkou učení. Křivka je závislá jak na stupni osvojení dané pracovní činnosti, tak na počtu cvičení. Osvojení pracovních dovedností se odvíjí od stoupající náročnosti a školy jazykové Praha 5 Velká Chuchle