které jedinec v daném období preferuje. Postupy svébytné svou orientovaností, motivovaností, strukturou, posloupností, hloubkou, instalatéři Zličín propracovaností, flexibilitou. Vyvíjejí se z vrozeného základu, ale obohacují se a proměňují během jedincova života jak záměrně, tak bezděčně. Učení člověka může být záměrné intencionální, přímé a neúmyslné nepřímé, funkcionální. Učební styly se vzájemně odlišují mnoha hledisky, tato problematika bývá kritizována v souvislosti s nejednotností teorií učebních stylů. Strukturu učení přibližuje tzv. topologický model učení L. Curryové. Tento model definuje čtyři různé složky stylů učení v souvislosti se čtyřmi různými úrovněmi uvažování. Tyto čtyři úrovně vrstvy se podobají vrstvám cibule. Nejhlouběji jsou uloženy zvláštnosti jedincovy Blatiny osobnosti a jeho kognitivní styl, který je do značné míry vrozený. Další úroveň představuje jedincův svébytný způsob zpracovávání informací učení viz dále zmíněné styly učení povrchový, mezistyl, hloubkový, na ni navazuje vrstva, charakterizovaná preferencí jedince v instalatérech Zličínu oblasti mezilidských interakcí. Povrchová úroveň zahrnuje jedincovy preference ohledně typu výuky a učebního prostředí. Kohoutek uvádí pro bližší pochopení některé konkrétní styly učení Styl preferující levou či pravou mozkovou hemisféru Žákům, kteří preferují levou hemisféru, vyhovuje systematický a strukturovaný styl, důležitá je pro ně logika, induktivní a praktické učební materiály. Žáci, Praha 17
kteří preferují levou hemisféru, inklinují více k intuitivnímu učení, holistickému vnímání učiva a vyžadují analogické postupy. Při instalatérům Zličín učení se technickým předmětům jsou samozřejmě ve výhodě žáci, upřednostňující levou hemisféru. Styly dle B. Mc Carthyové dynamický, praktický, imaginativní a analytický Žáci, kteří rádi diskutují a pracují ve skupinkách, používají většinou imaginativní styl. Analytický styl je charakterizován zájmem o fakta, detaily a přesné postupy. Žáci upřednostňující praktický styl se zaměřují na principy fungování věcí a navíc praktické aktivity vyhledávají. Dynamický styl využívají zase studenti, kteří rádi přijdou na kloub něčemu sami a zkouší to pokusem a omylem. Úspěchů v odborném vyučování dosahují tedy snáze žáci s praktickým a analytickým stylem. Lužiny Styly dle P. Honeyho a A. Mumforda aktivátorský, reflektorický, teoretický a pragmatický Aktivátoři se nudí u stereotypních činností, Luka jelikož vyžadují stále nové podněty a zkušenosti. Reflektoři nejprve svůj předmět zájmu zkoumají ze všech stran, než vysloví konečný závěr. Navíc jej musí podložit mnoha novými poznatky. Teoretici zase kladou důraz na logické systémy a vzájemně provázané teorie, instalatéři Zličín stěžejní je pro ně racionální objektivita. Pragmatika zase vystihuje aktivní aplikování poznatků do praxe, upřednostňují konkrétnost. Znalosti a dovednosti z praktického vyučování si nejsnadněji osvojí žáci pragmatici. Styly dle G. Paska kognitivně komplexní a kognitivně anglických školek na Praze 5 Zličíně