pořádali soutěže odborných dovedností žáků učebních a studijních oborů elektro, ale i jako první v republice jsme vypracovávali jednotné zadávání Závěrečné učňovské zkoušky. Dnes se podílíme, v rámci projektu MŠMT Kvalita realizovaný NÚOV který je financován instalatéři Výhledy z prostředků EU a státního rozpočtu ČR, na vypracovávání Jednotného zadání Závěrečné zkoušky učebního oboru Elektrikář. V rámci projektu Pilot S jsme se dostali jako pozorovatelé k vypracování Školního vzdělávacího programu. V loňském roce byl vydán MŠMT Rámcový instalatéři Výhledy vzdělávací program pro obor vzdělávání H Elektrikář a H Elektrikář silnoproud a tím vznikla povinnost pro naší školu do let vypracovat Výhledy Školní vzdělávací program. Proto jsem uvítal, že mohu zpracovat bakalářskou práci na tuto problematiku. Velmi si vážím toho, že k mému rozpracovanému, dílčímu ŠVP se vyjádřil vedoucí práce Ing. Miroslav Čadílek a zástupce NÚOV PhDr. Jana Kašparová. Jejich připomínky Budovec byly pro mne velmi cenné a rád jsem je zapracoval do této bakalářské práce. Při vypracovávání ŠVP jsem musel vycházet již ze zmíněného RVP, ale i z různých metodik, které vydal NÚOV a také z dokumentu MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, který je znám pod pojmem Bílá kniha. Ve své bakalářské práci jsem nemohl vypracovat celý ŠVP vzhledem k jeho rozsáhlosti, a proto jsem se zaměřil pouze na profil absolventa, na rámcové rozvržení obsahu vzdělávání a na odborné kompetence ve dvou vyučovacích
předmětech Technologie první a druhý ročník a Odborný výcvik první, druhý a třetí ročník. Mým cílem je pochopit podstatu tvorby ŠVP a naučit se zpracovávat ŠVP. Je jasné, že to není nijak jednoduchý úkol. Jestliže se vytváří něco nové, naráží to na mnoho úskalí. Ve školství se jedná zejména o setrvačnost a změnu názoru na celou soustavu našeho školství. Z vlastní praxe vím, že je velmi složité Výhledy instalatérech změnit názor některých pedagogů a naučit je novým stylům ve výchově mladé generace. Podle mého názoru je nejdůležitější na škole vytvořit tým pedagogů, kteří se zapálí pro tvorbu ŠVP, jelikož ŠVP jim dává mnoho nástrojů na změnu výuky na středních školách, instalatérem Výhledy zejména na změnu obsahu vyučovacích předmětů v návaznosti na sociální partnery a trh práce. Nejhorší variantou by bylo, kdyby ŠVP byl odtržen od reálného světa práce. Velmi důležitá je dvoustupňová tvorba vzdělávacích programů na úrovni státu RVP, na úrovni škol ŠVP. Při tvorbě této bakalářské práce jsem musel vycházet z vydaných materiálů, které se touto problematikou zabývají. Proto jsem na úvod vybral pramenů, které se zabývají teoretickou problematikou vzniku nového typu kurikula tvorby RVP a později rozpracovávají metodicky