žáků III. Metody badatelské, výzkumné, problémové C. Charakteristika metod z hlediska myšlenkových operací aspekt logický I. Postup Luka srovnávací II. Postup induktivní III. Postup deduktivní IV. Postup analyticko syntetický D. Varianty metod z hlediska fází výchovně vzdělávacího procesu aspekt procesuální I. Metody motivační II. Metody expoziční III. Metody fixační IV. Metody diagnostické V. Metody instalatérovi Zbuzanům aplikační E. Varianty metod z hlediska výukových forem a prostředků aspekt organizační I. Kombinace metod s vyučovacími formami II. Kombinace metod s vyučovacími pomůckami F. Aktivizující metody aspekt interaktivní I. Diskusní metody II. Situační metody III. Inscenační metody IV. Didaktické hry V. Specifické metody Metody slovní Monologické a dialogické metody se uskutečňují verbálním, mluveným projevem. Komunikace ve vyučování je určitá forma sociální interakce a v České republice se označuje termínem pedagogická komunikace. Při instalatéři Zbuzany vyučování učitel sděluje pedagogickou komunikací informace. Za důležitý názor, vzhledem k různým vzdělávacím metodám ve vzdělávacím systému u nás, považuji nepostradatelnost komunikace mezi učitelem a žákem. Vyučování je nemožné bez komunikace, tedy sdělování nějakých informací. tato komunikace je především verbální a mluvená učitelé a žáci hovoří, ale někdy je i verbální psaná učitelé, resp. častěji žáci, píší nebo neverbální ta je ovšem velmi omezena a v podstatě doprovází verbální komunikace, např. když učitel či Praha 13
žák hovoří a současně pohyby rukou, hlavy aj. cosi sděluje. Verbální mluvená komunikace ve vyučování byla registrována a analyzována ve velké řadě výzkumů. Při komunikaci je důležitá správná rétorika edukátora pro celistvost přenášených informací. Pro kvalitní Ohrada přenos musí být správně zvolena hlasitost, rychlost řeči, kvalitní výslovnost. Z hlediska sociální role je důležité u učitele vhodná volba mluvených výrazů, intonace a modulace hlasu. Nevhodné je, když učitel přizpůsobuje svoji řeč na úroveň projevu žáka. Učitel vždy instalatéři Zbuzany a za všech okolností má působit kultivovaně a výchovně. Žák je médii vystaven nevhodným komunikačním výrazům a nevhodným slovním spojením. Tyto negativní projevy se velmi rychle šíří a český jazyk se stává méně kvalitním. Jedním z projektů, které vznikly na podporu správného mluveného projevu, je např. čtení dětem. Předčítání a čtení rozšiřuje slovní zásobu a používání vhodných výrazů. Důležitá je také součinnost všech výchovně vzdělávacích subjektů. Nepostradatelnost komunikace mezi učitelem a žákem ve